×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Välj rätt väg så mår du bättre

2013-11-18, Tidningenvision.se

Har du dåligt samvete för att du inte tränar regelbundet på gymmet eller i löpspåret? Ta det lugnt. En promenad om dagen – den behöver varken vara lång eller ansträngande – ger betydligt större hälsoeffekter än man tidigare trott.

Fakta

1. Ta trapporna i stället för hissen.

2. Ha ett gående möte ibland i stället för att sitta i sammanträdesrummet.

3. Använd inte alltid den närmaste toaletten på jobbet, ta en promenad till en annan avdelning.

4. Res på dig! Om du arbetar stående två timmar om dagen kan du stå bort flera kilo på ett år.

5. Ta en bensträckare då och då på jobbet – längre än en halvtimme i taget bör du inte sitta still.

6. Välj en lunchrestaurang en bit bort i stället för den närmaste.

7. Cykla eller promenera till jobbet i stället för att ta bilen.

8. Kliv av bussen en hållplats tidigare i stället för att åka hela vägen.

9. Gå i rulltrappan i stället för att stå still.

Källa: Till fots – världens bästa motion

Att promenera till arbetet, använda trapporna i stället för hissen och ta en bensträckare då och då. Svårare än så behöver det inte vara att förändra sina stillasittande vanor och förbättra
hälsan avsevärt.

Det är grundbudskapet i boken Till fots – världen bästa motion (Max Ström). Den är skriven av äventyraren Ola Skinnarmo och Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset.

Han berättar om glädjen över att ge sig ut på en kort promenad eller en äventyrlig expedition. Hon står för det medicinska perspektivet kring hur vardagsmotionen påverkar hälsan och hänvisar till nya rön.

– Vi har länge vetat att fysisk träning och motion är bra för hälsan. Men för den som har ett stillasittande jobb har en minuts bensträckning i halvtimmen betydligt större effekter på hälsan än vad vi tidigare trodde, säger Mai-Lis Hellénius.

Denna enkla vardagsmotion påverkar blodfetter, blodsocker och ämnesomsättningen i positiv riktning. Den som rör på sig lite varje dag förbättrar också minnet, utvecklar nya hjärnceller, sover bättre och minskar risken för hjärtinfarkt, enligt Mai-Lis Hellénius.

Undersökningar visar att nordeuropéer motionerar mest i världen. Vi springer maraton, cyklar Vätternrundan och tränar på gym som aldrig tidigare. Samtidigt har vi blivit allt mer stillasittande. Tjänstemän – och även många arbetare – sitter på jobbet från 9 till 5. Vi jobbar, kommunicerar med vänner och tittar på film sittandes på en stol med blicken mot en datorskärm.

– Helt plötslig har vi blivit ett av världens mest stillasittande folk, trots att vi motionerar mest. Det är en märklig paradox, konstaterar Mai-Lis Hellénius.

Upp på fötterna. Så lyder hennes råd till alla dem som längtar efter ett friskare liv.

– Promenaden är svårslagen som vardagsmotion. Den är gratis och demokratisk och har väldigt stora effekter på hälsan, säger hon.

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb