×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Sömnskolan lär dig sova gott

2013-05-28, Tidningenvision.se

Tankar på jobbet gör att många förgäves får vänta på John Blund. Men det finns effektiv hjälp att få. I Landstinget Östergötland har 29 anställda gått i skola för att få hjälp med sina sömnproblem.

Fakta

1. Bara sova, mysa eller ha sex i sängen. Läs i en fåtölj.

2. Stäng av mobilen. Skaffa en väckarklocka som du ställer under sängen, för att slippa ligga och stirra på den.

3.Ha mörkt, tyst och svalt i rummet (14–18 grader). Skaffa ett varmt täckte om du tycker att det blir för kallt.

4.Gå och lägg dig och stig upp på samma tid alla dagar i veckan.

5.Drick inget kaffe eller svart te efter klockan 15, om du ska sova på natten.

6.Motionera inte för sent på kvällen, det är bättre att motionera tidigt på dagen.

7.Glöm det där med att alla ska sova 8 timmar. Sömnbehovet för vuxna varierar mellan 6 och 9 timmar per dygn. Sov inte för mycket, att sova 10–12 timmar varje natt är inte bra och kan vara ett tecken på stress.

8.Testa att göra en kroppsskanning (avslappningsövning där man går igenom alla kroppsdelar) eller en kortare avslappningsövning (ta tio djupa, långsamma andetag) innan du somnar.

9.Skriv sömndagbok. Anteckna kort hur du sov på natten, vad du gjort under dagen, vad du ätit och druckit och om du motionerat på dagen eller kvällen.

10.Ha ett block bredvid sängen där du kan skriva upp sådant du kommer på och vill komma ihåg.

11.Om du vaknar, stig upp ur sängen och sätt dig på en stol och ha tråkigt. Undvik att tända lampan (om det går utan att du snubblar). Gå sedan och lägg dig igen när du känner dig trött.

Det är mörkt och svart ute och alla sover. Utom du. Väckarklockans självlysande siffror stirrar på dig i mörkret, 02: 39. Tankarna på jobbet mal och mal. 04:13. "Nu måste jag verkligen sova…"

Nästan var fjärde anställd har svårt att sova på grund av tankar på jobbet, visar siffror från Arbetsmiljöverket. Att ha svårt att sova under längre tid är skadligt för hälsan och kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar, utbrändhet, depression och typ 2 diabetes. Fakta som knappast underlättar för den som ligger där i sängen och försöker övertala sig själv att sova. Men det finns bot.

I Landstinget Östergötland får anställda med sömnsvårigheter hjälp av hälsopedagoger, som utformat en sömnskola bestående av fem träffar à två timmar utspridda över tio veckor. 29 anställda mellan 30 och 60 år från olika yrkesgrupper, sjuksköterskor, läkare och medicinska sekreterare, har deltagit. Många har haft problem under lång tid, men ändå blivit hjälpta, berättar hälsopedagogen Linda Karlsson.

– De flesta som deltagit har haft problem med sömnen i tio till tjugo år. Ofta är det här något man inte pratar om av rädsla för vad andra ska tycka och då är det också svårt att få hjälp, säger hon.

Men många som gått sömnskolan upplever att de blivit hjälpta, särskilt av vetskapen om att de inte är ensamma om problemen.

– Det är så kul att se förändringen de går igenom, från utmattade och uppgivna till pigga och glada, då de inser att det går att förändra, säger Linda Karlsson.

I över 30 år sov den medicinska sekreteraren Marie Kylling-Persson dåligt och kollapsade framför tv:n efter jobbet. Sex till sju gånger varje natt vaknade hon. Vände på kuddarna, gick upp och kissade och sedan tillbaka till sängen. När hon kom hem från jobbet på kvällen var hon så trött att hon somnade framför tv:n till lokalnyheterna vid 18-tiden. Så såg det ut under många år, men i kombination med en krävande chefstjänst som innebar att hon basade över tio medicinska sekreterare, tog det stopp.

– Jag höll på att bli utbränd. Tappade ord och grät för allting, minns hon.

Men hon vågade berätta för arbetskamraterna hur hon mådde och fick stöd av dem. Sedan bestämde hon sig för att söka hjälp.

– Jag hade noll att förlora. Jag hade ont i hjärttrakten och läkaren sa att jag inte skulle leva till pensionen om jag fortsatte i samma spår. Han bad mig fundera över om chefskapet var värt det priset, berättar Marie Kylling-Persson.

Tre veckor senare hade hon bytt jobb inom landstinget. I dag jobbar Marie Kylling-Persson med IT-support för vårdpersonal och administratörer och trivs bra med det. Hon började också på sömnskolan och fick hjälp att tackla sömnproblemen som hon haft under så lång tid. En av de viktigaste lärdomarna var att hålla sig vaken på kvällen.

– Jag ser till att hålla i gång även om jag är trött. Jag går ut och går med grannens hund eller städar, säger hon.

En annan viktig lärdom var att alla har olika sömnbehov, vilket var en lugnande insikt. För Marie Kylling-Persson räcker det med 6 till 7 timmars sömn.

– Jag vaknar fortfarande fyra till fem gånger varje natt, men det stressar mig inte längre. Jag vet att jag inte behöver sova så mycket. Jag är pigg och alert och mår jättebra!

Sara Jonerin

sara.jonerin@sktf.se

Artiklar

Bra kolleger och nya, ­spännande arbetssätt gjorde att Madeleine 
Palm (till vänster) sa ja till ytterligare ett år. Här med arbetskamraten Anki Ljung Foto: Rickard Kilström

Det här får 65+ att vilja stanna

När ska du gå i pension? De flesta vill sluta jobba vid 65 år eller tidigare. Men Tidningen Visions undersökning visar också att många av dem skulle överväga att arbeta vidare om de fick bättre villkor.  2018-08-16

Tandsköterskan Ylva Guhrén-Krook, 63 år, kan tänka sig att jobba tills hon blir 70, men bara om hon skulle få möjlighet att gå ner på deltid redan nu Foto: Rickard Kilström

Streta på eller göra sorti?

Jobba på till 70 eller sluta i förtid och få tid till annat än arbete? Hur var och en vill och kan göra hänger ihop med många saker: ekonomi, hälsa, familjesituation och arbetsmiljö. Möt några av dem som funderat kring pensionering.  2018-08-15

Foto: Mostphotos

Grön journal för miljö och personal

Det finns miljöcertifieringar inom många olika områden. Men inom vårddokumentation har det saknats. Tills nu.  2018-08-15

Trivsel är en friskhetsfaktor, tycker medicinska sekreteraren Inger Jonsson på ­specialistmödravården, Östersunds sjukhus Foto: Marie Birkl

Många sjuka i pressat yrke

Medicinska sekreterare är en hårt pressad yrkesgrupp som är sjukare än andra region- och ­landstingsanställda. Men det finns stora regionala skillnader, visar vår granskning.  2018-08-15

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb