×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Drömjobb att ratta verkstaden

2013-02-05, Tidningenvision.se

Mattias Larsson älskar bilar. Då passar det ganska bra att vara chef över en av Sveriges få kommunala bilverkstäder. Men han jobbar med kniven mot strupen.

Fakta

Ålder: 36 år.

Jobb: Chef för Transport och Verkstad i Järfälla kommun.

Lön: 42 000 kronor i månaden.

Bor: I Järfälla.

Familj: Hustru Sarah, barnen Leopold, 6 år, och Amanda, 2 år.

Intressen: Bilar, naturen. Jag är också barnsligt förtjust i överraskningar.

Drömbil: Den som jag redan har, en Chevrolet Malibu -79, fast iordninggjord. Eller en Chevrolet Nova -66.

I verkstaden på ett industriområde i Järfälla spelas Nirvana ur högtalarna. Stefan Minneryd, verkmästare, och Peter Fransson, tungmekaniker, håller på att montera in bränslepumpen på fritidsförvaltningens hjullastare. Den används bland annat till att sanda, ploga och till att köra ved till kommunens grillplatser.

Verkstaden har jour året om, dygnet runt, eftersom till exempel hemtjänsten jobbar dygnet runt. Om en hemtjänstbil får punktering mitt i natten då kan de åka ut och laga direkt. Enheten Transport och Verkstad ingår också i kommunens krisberedskap men än så länge har det inte hänt något allvarligt.

– Det händer ibland att vi får köra ut reservkraftverk till äldreboenden, säger Stefan Minneryd.

Transport och Verkstad sysslar med just det – stora delar av kommunens transporter, till exempel skolskjutsar, post- och matleveranser. Bilverkstaden servar många av kommunens bilar.

– För till exempel skolskjutsarna som ska hämta barnen i tid är det ovärderligt med en verkstad bredvid. Om man inte får i gång bilen kan vi fixa det direkt, säger Mattias Larsson, chef för både Transport- och Verkstadsservice.

Mattias Larsson har tagit den långa vägen till chefsjobbet. Han läste treårig teknisk utbildning och 1997 började han här som timanställd chaufför. Ganska snabbt förstod han att han ville något mer. Han blev erbjuden att gå en kurs i livs- och karriärplanering.

– Jag insåg att jag på sikt ville ha större utmaningar och sa till min chef att om två år vill jag bli chef, men först ville jag gå ett par utbildningar. Han sa att jag kunde börja jobba som chef direkt.

Sedan dess har han sakta men säkert avancerat från transportledare till chef över två verksamheter med 40 anställda.

– Det här jobbet blir aldrig slentrian. Man träffar människor och det händer alltid något med människor. Jag tycker om att vara med och utveckla personer, se dem växa.

Att hans karriär skulle handla om bilar var däremot ingen slump.

– Bilar är min grej, därför är det här jobbet så roligt. Jag har en blöjraggarbil hemma, en Chevrolet Malibu från -79. Och så har jag två familjebilar och en motorcykel.

Ungefär 15 personer har trängt ihop sig i konferensrummet. Fler chaufförer ansluter hela tiden. Köttbullar, rödbetssallad, mjölk och juice skickas runt det stora bordet. Det hänger svarta jackor över stolarna som det står Transport och Verkstad på.

Mattias Larsson införde fredagsfrukost när köket lades ner. Det är uppenbarligen ett trevligt alternativ, det skrattas och skämtas friskt, och någon får en pik för kombinationen av skinka och kaviar på samma smörgås.

De flesta kommuner har lagt ut både transporter och verkstad på entreprenad. Att vara en udda kommunal förvaltning är att ständigt vara ifrågasatt.

– Vi har alltid kniven mot strupen. När nästan ingen annan har det så här, varför ska vi ha det så? Vår verksamhet utreds ungefär vartannat år, vilket betyder att vi måste gå runt ekonomiskt och alltid vara i framkant, säger Mattias Larsson.

Mattias Larsson ansvarar för kommunens 160 fordon, bland annat bussar, lastbilar, en pistmaskin, en snöskoter, flera fyrhjulingar och den kommunala bondens skördetröska och traktor. Transportservice kör ungefär hälften av kommunens transporter, resten upphandlas.

Persontransporter är den största inkomstkällan och drar in 12–13 miljoner kronor om året.

– Mitt jobb är att se till att allt snurrar, att det kommer in jobb och att allt fungerar för personalen. Det dagliga sköter arbetsledarna, berättar Mattias Larsson.

De anställda på verkstaden har en bred kompetens och det finns bland annat två smeder. Det är en av fördelarna med att ha den i kommunal regi.

– Eftersom det finns så många specialfordon skulle de annars behöva åka till flera olika verkstäder beroende på vad som är fel. Det finns helt enkelt ingen liknande verkstad.

Artiklar

Trots en extra satsning på medicinska sekreterare i Landstinget i Kalmar län tycker Elisabeth Ingesson att lönepåslagen är otillräckliga. Bland annat för att snittlönerna ligger lägre än undersköterskornas. Foto: Sara Winsnes

Så mycket ökade lönerna i år

Löneökningar på över 2,7 procent för många av Visions medlemmar. Det blev resultatet av den lokala lönerundan 2018. I kommunerna gick det ungefär som i fjol. Men i landsting och regioner syns en positiv tendens.  2018-10-26

Hampus Savolainen och Maria Sten-Lundgren jobbar i Högsby kommun där Visions medlemmar fått en löneökning på i snitt 4,0 procent. Foto: Mattias Johansson

Högst höjning i Högsby

Hur mycket Visions medlemmar i kommunerna fått i lönepåslag varierar kraftigt över landet. Småländska Högsby toppar löneligan bland de kartlagda kommunerna med i snitt 4,0 procents löneökning medan norrbottniska Överkalix ligger lägst med 1,8 procent.  2018-10-26

Illustration: Marie Åhfeldt

Är du den nya kraften?

Varför engagera sig fackligt när man har så mycket annat att stå i? För att du lär dig mycket och kan förbättra villkoren och arbetsmiljön för dina kolleger, lyder svaret från Vision-ombuden själva.  2018-10-26

Tack vare att Maud Tibblin och Lena Hillberg uppmärk­sammade Vision 
på att ersättningen för helgarbetet 
verkade vara orimligt låg får 
nu drygt 20 tand­skötskor dela på 
1,3 miljoner kronor. Foto: Johan Wahlgren

De fick för lite lön i tio år

Tandsköterskor på Folktandvården i Uppsala län får mellan 1 300 och 100 000 kronor retroaktivt.  2018-10-22

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb