×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Ta ett språng mot toppform i höst

2013-08-13, Tidningenvision.se

Vill du vässa formen till Tjejmilen eller något annat löplopp? Ta då vara på tipsen från Visionmedlemmen Christer Linderborg, som hjälpt sina medarbetare till rekordresultat.

Fakta

Försök att komma ut tre gånger i veckan.

Pass 1: Distanspass. Lugnt men länge. Tiden är viktigare än farten. Håll gärna igång minst en timme.

Pass 2: Ett tuffare pass. Men inte i maxfart och inte lika långt som distanspasset.

Pass 3: Intervallpass. Spring flera korta sträckor, mellan 50 och 100 meter. Gärna i uppförsbacke.
Christers intervallträning, Stegen, ska göras i så högt tempo du kan:

Spring 1000 meter. Vila 1,5 minuter. Spring 800 meter. Vila 1,5 minuter. Spring 600 meter. Vila 1,5 minuter. Spring 400 meter. Vila 1,5 minuter. Spring 200 meter.
Vila 2,5 minuter.

Börja om från början, men skippa den längsta sträckan. Vila 2,5 minuter igen.

Fortsätt att skippa den längsta sträckan för varje gång du börjar om och vila 2,5 minuter mellan varje ny omgång.
Sista omgången är alltså ”bara” 200 meter.

Tänk på: Sträva efter en hög hållning. Spring på framfoten för bättre löpsteg.

Christer Linderborg, avdelningschef på Hjälpmedelscentrum i Västerås, fastnade för löpning för ett antal år sedan, och springer ofta.

– Många av mina medarbetare var också sugna på att komma i gång, men hade svårt att ta sig för, berättar Christer Linderborg, som föll till föga för kollegernas rop på hjälp.

Regelbundenhet är viktigt, konstaterade han, och satte de runt tio intresserade kvinnorna och männen i löpskolning.
Sedan i mars träffas de varje måndag eftermiddag för att tillsammans träna kondition, teknik och styrka. Dessutom har de peppats
att på egen hand springa två gånger till i veckan.

– Det roliga är att alla tränar tillsammans utifrån sin egen förmåga och att alla har förbättrat sig rejält, säger Christer Linderborg, och berättar om ett par tjejer som aldrig sprungit milen tidigare, men nu klarar den under en timme.

En annan medarbetare, Janne Andersson, som är anpassningstekniker på Hjälpmedels­centrum, har gått ned 18 kilo på kuppen, och väger nu 87.

– Förr blev jag trött bara av att titta på fotboll och hade fullt sjå att gå raskt. Nu springer jag milen på 58.40 minuter. Fränt att det går att utvecklas så, säger Janne Andersson.

Dessutom är hans tidigare ledsmärtor som bortblåsta. Han har blivit piggare, gladare och sover bättre.

– Du hör, jag låter som någon slags friskvårdsinspiratör. Det stämmer liksom inte med min tidigare image, säger Janne Andersson nöjt, och menar att det är variationen i chefens träningsupplägg som gör löpningen så rolig.

Variation är viktigt för att hålla motivationen uppe, anser Christer Linderborg.

– Om man springer samma runda tre gånger i veckan året runt är det klart att man tröttnar. Spring ensam ibland, ihop med andra ibland, spring på annorlunda platser, gör olika typer av intervallträning, variera maximalt, tipsar han och lovar (nästan) att löpningen till slut blir en naturlig del av livet.

Men hur får man motivation att börja?

– Genom att ha ett mål. Det kan vara ett lopp, en tid, en sträcka eller att må bra. Sätt också delmål för att bygga på självförtroendet. Belöna dig själv, kanske med nya träningskläder, när du når dem.

Målet för de flesta i löpargruppen är, enligt Christer Linderborg, att om ett par veckor springa motionsloppet Blodomloppet på tider de aldrig tidigare gjort. Janne Andersson bekräftar:

– Det vore jätteroligt om jag kunde springa de tio kilometerna på 54 minuter – eftersom jag är 54 år. Christer tror att det ska gå. Och han är ju chef.

Lotta Ekstedt

lotta.ekstedt@vision.se

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb