×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

På hembesök hos en viktig kund

2013-08-27, Tidningenvision.se

En livskris fick Conny Sundström att omvärdera sitt yrkesliv. Han lämnade en välavlönad tjänst på ett dataföretag för att i stället börja jobba med personlig assistans. ”Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.”

Fakta

Ålder: 54 år.
Lön: 28 000 kronor i månaden.
Yrke: Kundansvarig på Assistansbolaget.
Bor: Lägenhet i Örebro.
Familj: Fru och fem vuxna barn, sex barnbarn.
Fritidsintressen: Idrott. Åker längdskidor på vintern och cyklar på sommaren.

Fem mil kvar till Finspång och Conny Sundström sneglar en aning stressad på klockan. Mötet hemma hos Gun Märit Ottenstig tillsammans med hennes personliga assistenter är bokat till klockan tolv. Han är noga med att aldrig komma för sent, men nu ser det ut att bli på håret.

Väl inne i samhället blir det ändå ett snabbt stopp utanför en livsmedelsaffär. Conny Sundström hastar ut i ösregnet, och är strax tillbaka till bilen med en blombukett i handen.

– Jag brukar inte alltid ha blommor med mig. Bara när jag känner att jag vill.

Conny Sundström har sin bas på kontoret i Örebro, men är på resande fot tre dagar i veckan för regelbundna träffar med kunder – människor som har personlig assistans och har valt Assistansbolaget som utförare – och deras assistenter. Totalt har han ansvar för cirka 25 kunder och 100 assistenter på olika ställen i landet.

– Närhet och tillgänglighet är vår grej. Jag kollar att allt fungerar som det ska och vad som händer framöver, till exempel planering för om någon ska på semester eller in på sjukhus.

– Och många av dem är väldigt ensamma. Deras sociala liv är tillsammans med assistenten och de ser fram emot de här träffarna.

Hemma hos Gun Märit Ottenstig är det upp­dukat med kaffe, glass och jordgubbar. Alla fyra assistenter är på plats och efter en stunds småprat är det dags att gå igenom dagordningen.

Gun Märit Ottenstig är nöjd med semesterplaneringen och Conny Sundström och assistenterna hinner också med en diskussion om tidsrapporteringssystem, ny lagstiftning och lönerevisionen.

Det är Conny Sundström som i samråd med kunderna anställer assistenterna. Det innebär att han också har medarbetarsamtal och lönesamtal, samt arbetsmiljöansvar.

– Därför är det viktigt att jag har assistentens förtroende, att de vänder sig till mig när det uppstår komplicerade situationer. Det fungerar inte att bara ha kontakt på telefon, det är viktigt att vi träffas regelbundet, säger Conny Sundström när han sagt adjö till Gun Märit Ottestig och åter sitter i bilen.

Komplicerade situationer kan till exempel vara när arbetsmiljölagen krockar med kundens önskemål och rättigheter. Eller känslomässigt stöd: Conny Sundström berättar om en kund han själv kom väldigt nära, en person som vars sjukdom blev allt svårare.

– Han hade dödsångest och hans trygghet var assistenterna vid hans sida. Det var en lång period med daglig kontakt med assistenterna, både sena kvällar och nätter. Det var ledsamt, och vi var fler från Assistansbolaget än andra anhöriga på begravningen.

Personlig assistent är ett undervärderat yrke, tycker Conny Sundström. Liksom andra personer som jobbar i vården borde de ha bättre betalt, anser han. I Assistansbolaget är lönerna individuella. Lägstalönen ligger på 105 kronor i timmen, vilket i sin tur baseras på assistansersättningen från försäkringskassan (för närvarande 275 kronor per timme) som även ska täcka ob-ersättning, utbildning, assistansomkostnader och administration.

Och vinsten till ägarna. Assistansbolaget ingår i en koncern som ägs av ett riskkapitalbolag. Men de påverkar inte hur företaget drivs, säger Conny Sundström.

– Vi har öppen redovisning för kunden hur assistansersättningen används för att vara tydliga med att det inte görs några oskäliga vinster. Själv skulle jag ha svårt att jobba i en skattefinansierad verksamhet där vinsterna var oskäliga, säger han.

Samtidigt är det en bransch som med jämna mellanrum uppmärksammas i mindre smickrande sammanhang. I flera fall har bedrägerier med assistansersättning upptäckts och fuskare dragits inför domstol.

– Jag är väldigt stolt över mitt arbete. Fusket gör att man blir ledsen, samtidigt som det är viktigt att debatten förs och fuskarna rensas bort.

För Conny Sundström är det inte pengarna som lockat honom till yrket. Under många år var han välavlönad personalsamordnare på ett dataföretag. Men så gick han in i väggen i början av 2000-talet och blev sjukskriven i ett år.

– Det var som att hamna i en annan värld. I den friska handlar det om ekonomi och karriär. Nu gick jag plötsligt på stan mitt på dagen och såg människor i samma situation som jag själv. Jag började fundera över vad som var viktigt, förändrades som människa och värderade om mitt liv.

Conny Sundström kom tillbaka till jobbet på dataföretaget, men insåg att det inte höll. När jobbet som kundansvarig på Assistansbolaget dök upp kände han att det stämde.

– Jag valde efter innehåll, inte efter lön. Det enda jag kan ångra är att jag inte gjorde det tidigare, men å andra sidan kanske jag inte var mogen för det då.

Mobiltelefonen ringer. Den här gången är det en rektor för en skola. Och ytterligare en aspekt på att assistansrollen kan vara nog så komplicerad. När barn har assistans under skoltid handlar det om att samarbetet med läraren måste fungera.

– I det här fallet var det så att assistenten inte tyckte att barnet fick den uppmärksamhet hon behövde och tog kontakt med rektorn. Det blev bra till slut.
 

Mårten Kierkegaard

marten.kierkegaard@vision.se

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb