×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Rätt lätt slarva med vett & etikett

2013-04-09, Tidningenvision.se

Obesvarade mejl, konstiga mobilsvar eller någon som lägger på i örat på en. Kommunikation är en ständig källa till irritation och missförstånd. Här kommer tipsen om hur du sköter mejlen och telefonen på ett proffsigt sätt.

Många tjänstemän spenderar timmar varje dag framför mejlkorgen och i telefon. På vissa arbetsplatser finns strikta policys om hur man ska bemöta personer som hör av sig. På andra ställen har en egen kultur växt fram där det är helt okej att använda smileys, förkortningar och annat i den digitala kommunikationen.

E-post är en snabb kanal där ett stavfel ofta tolereras men det är också lätt att missuppfatta tonläget. Ett snabbt ironiskt meddelande kan av mottagare uppfattas som oerhört otrevligt.

Här har vi samlat vett och etikettproffset Magdalena Ribbings bästa tips för hur du kommunicerar artigt och professionellt. 

 

MEJL

• Besvara mejl som innehåller frågor. Kan du inte svara på frågan, skriv att du inte vet i stället för att ignorera mejlet.

• Får du inte svar på en fråga som du skickat till någon är det helt okej att skicka ett nytt mejl med ämnet ”Omsänd fråga” och om det behövs ett tredje mejl med ”Påminnelse om obesvarad fråga”. Det är inte oartigt, utan det är den som inte svarar som är oartig.

• Använd inte din jobbmejl till privata konversationer utan skaffa ett annat mejlkonto för det. Tänk på att arbetsgivaren kan gå in och kolla din e-post. Ett feltryck kan också få stora konsekvenser om du råkar skicka ett hemligt privat mejl till hela arbetsplatsen. Avhandla därför inte heller skvaller eller bråk med kollegor via din jobbmejl.

• Håll koll på mejlspråket. Versaler betyder att man skriker och smileys och förkortningar bör undvikas om mottagaren inte känner till dem.

• Det första mejlet kan inledas med Hej Förnamn och sluta med Hälsningar Namn. I det andra mejlet kan man skriva Hej igen och avsluta med sin förnamnsinitial. Ytterligare mejl behöver inte ha någon inledning men avslutas med initial.

• Vill du skriva Vänliga hälsningar så skriv ut hela orden och inte MVH, eftersom det då framstår som att du är för oengagerad för att orka skriva ut det.

• Mejl ska vara så korta som möjligt och ska inte skickas till fler än nödvändigt. Stavfel går att komma undan med i mejl eftersom det handlar om snabb kommunikation men om du skickar ett viktigt mejl till någon i extern kontakt eller annan viktig person bör du vara noga med stavningen.

 

TELEFON

• Svara inte bara med ditt förnamn om du inte vet vem som ringer. Att svara med organisationens namn och sedan ditt fullständiga namn är professionellt.

• Gör inte sura miner eller himla med ögonen när du pratar med någon. Även om personer inte ser det hörs det snabbt på tonfallet. Man är inte heller anonym i telefonen och kan sucka eller snäsa av någon. Plötsligt står du ansikte mot ansikte med klienten, frågeställaren eller kunden.

• Ät inte medan du pratar i telefon.

• Om du själv blir illa bemött i telefon ska du hålla dig lugn och vara tillmötesgående ändå. Om någon förolämpar dig kan du säga att ”jag tror inte vi kommer så mycket längre, adjö”.

• Om du har lovat någon att ringa tillbaka ska du göra det. Säger du i din telefonsvarare att du kommer att ringa tillbaka så ska du också göra det. Du behöver dock inte ringa upp personer som inte lämnat något meddelande bara för att du ser att du missat ett samtal.

• Lär dig hur din telefon funkar så att personen som ringer inte hör att du svarar för att sen direkt lägga på om du är upptagen.

Källa: Boken Etikett på jobbet av Magdalena Ribbing. 

Läs även: De är experter på att prata i telefon

Artiklar

Karin Lundström, administrativ assistent i Leksands kommun, trivs med sina arbetsuppgifter men söker ändå nytt jobb. Foto: Maria Hansson

Sex av tio vill byta jobb

Många administratörer vill byta jobb. Det visar en undersökning Tidningen Vision gjort bland förbundets medlemmar. För låg lön och för hög arbetsbelastning är några av orsakerna.  2018-05-29

Foto: Mostphotos

Rörligt bord ska stoppa smärta

Kan ett skrivbord som rör sig vara botemedlet mot värkande handleder och axlar? Det hoppas tillverkarna av Dynadesk som fått 300 000 kronor av Vinnova för en medicinsk studie.  2018-05-28

Hannah Edenbrink Andersson har gjort mallar och standardiserat en stor del av ­administrationen på sin avdelning. Foto: Lasse Nilsson

Gruvar sig inte för flytt

Den växande gruvan gör att Malmberget måste rivas och flyttas till Gällivare. Ett gigantiskt projekt som kostar miljarder. Administratören Hannah Edenbrink Andersson är en av nyckelpersonerna vid jätteflytten.  2018-05-28

Nyanställda administratören Sofia Fast i Upplands-Bro kommun får ofta höra att hon är uppskattad på jobbet. Foto: Sören Andersson

Fler administratörer behövs

Trots rapporter om att administratörer kommer att ersättas av datorer och robotar räknar arbetsgivarna med att 20 000 nya behövs i kommuner och landsting de kommande tio åren.  2018-05-28

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb