×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem.

Är du inte fullt arbetsför när du blir medlem behöver du kontakta försäkringsbolaget, eftersom det ställs vissa hälsokrav. Du måste också vara bosatt och folkbokförd i Sverige. Om du anmäler dig som medlem med startdatum bakåt i tiden ska du istället uppfylla kraven den dag du gör medlemsanmälan. Med fullt arbetsför menas att du kan utföra ditt vanliga arbete utan undantag, inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder, eller har vilande sådan ersättning och inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, anställning med lönebidrag eller liknande. Är du sjuk kortare tid än 15 dagar räknas du som fullt arbetsför.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

De är experter på att prata i telefon

2013-04-09, Tidningenvision.se

Borlänge kommuns växel har rankats som Sveriges trevligaste. Telefonisten Christina Hahne berättar hur hon tycker att det perfekta telefonsamtalet ska vara.

Under 2011 var Borlänge kommun bäst i Sverige på att ge medborgarna ett gott bemötande i telefon, enligt Sveriges Kommuner och Landsting. 100 procent av medborgarna i undersökningen var nöjda med bemötandet. Christina Hahne har jobbat i växeln i sju år och pratat med de flesta typer av människor – allt från trevliga och artiga till arga och förvirrade.

– Den enklaste kunden är den som vet vem den vill prata med och gärna har ett namn på personen också, då är det lätt att hänvisa dem, säger hon.

Det största problemet för växeltelefonisterna är det motsatta, det vill säga att personen som ringer inte har någon aning om vem den ska prata med.

– Ibland kan det vara svårt att förstå deras ärende. Vi får fråga och fråga men om personen dessutom är upprörd är det inte lätt.

Christina Hahne berättar att många förväntar sig att telefonisterna ska kunna lösa det mesta och leta reda på personer trots att de inte kan förklara sitt ärende.

– Det händer att folk tycker att vi ska kunna trolla fram ett namn. Men vi sitter bara med ett telefonsystem som vi kan söka i. Vi kan inte göra underverk, det gör vi ibland, men inte alltid.

Att folk är upprörda ibland kan hon ha förståelse för, till exempel om någon är i ekonomiskt trångmål och försöker få tag på en socialsekreterare.

– Ibland är man i balans och ibland i obalans, det är förståeligt, då får man ta fram extra tålamod.

Christina Hahne och hennes kolleger kommer inte bara i kontakt med personer som ringer till växeln utan också med tjänste­män på kommunen när hon kopplar vidare samtal.

– En del avdelningar har telefontider och det fungerar bra så länge de håller tiden och svarar men det är inte alltid så och då får vi tillbaka kunden som vid det läget kan vara rätt upprörd. Men vi sitter bara i växeln och kan inte hjälpa dem om personen inte svarar.

Nu när tjänstemännen dessutom har mobiler kan Christina Hahne möta viss oförståelse för att personalen inte alltid är tillgängliga.

– Det är klart att del kräver att vi ska ringa på mobilerna men vi får inte ringa upp vissa personer på mobilen och vi får inte alltid lämna ut mobilnummer på grund av olika orsaker. Det är inte heller rimligt att man ska vara svara jämt.

Artiklar

Illustration: Martin Ander

Får minsta biten av lönekakan

Löneökningarna i landstingen går trögare än i kommunerna. ”Det är dags att vi ställer upp för dem som tjänar sämst”, tycker ett av Visions ombud, som vill sätta hårdare press på arbetsgivaren.  för 3 dagar sedan

Foto: Mostphotos

Slarv med kartläggningar

Alla arbetsgivare måste göra en komplett lönekartläggning varje år. Trots det var det sju landsting som inte gjorde det förra året. Ett av dem var Landstinget Blekinge.  för 7 dagar sedan

Vision kräver mer av SKL

Vision och SKL är överens om att möjligheterna till lönekarriär i landstingen behöver öka. Det måste SKL bli bättre på att förmedla till de lokala arbets­givarna, tycker Faraj Abuiseifan, central förhandlare på Vision.  för 7 dagar sedan

”Nu känner jag mig stark”. Mariana Sattouf tvivlade på att hon kunde få jobb. Efter att ha deltagit i bostadsbolaget Mimers program för nyanlända fick hon praktik och därefter arbete på Mio möbler. Foto: Rickard Kilström

Nya nyttan med allmännyttan

När otryggheten ökar i flera förorter axlar allmännyttan en ny roll. Nu sköter de inte bara fastigheterna, utan satsar också på läxläsning, sommaraktiviteter och ­arbetsförmedling. I Västerås fick Mariana Sattouf jobb och stärkt självförtroende.  för 4 dagar sedan

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb