×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Finslipa formen inför Tjejmilen

2012-06-14, Tidningenvision.se

Här är långdistanslöparen Evy Palms sju bästa tips på hur du håller igång i sommar.

1. Spring tre gånger i veckan
Kör två korta rundor på 2,5 kilometer, varav en där du springer lite fortare i intervaller. Gå emellanåt om det känns för jobbigt och öka successivt löpsträckorna. Kör också en lite längre runda på 4 km. Öka på farten och antalet kilometer allt eftersom.

2. Spring regelbundet
Regelbundenheten är viktig för att få upp konditionen. Springer du för sällan är det som att börja om varje gång.

3. Spring inte för fort
Det får inte bli för jobbigt. Du ska se fram emot nästa pass annars kommer du inte orka hålla i träningen. Är du helt död
efter en runda har du sprungit för fort.

4. Fotarbete
Ju mindre du lyfter på fötterna desto mer ekonomiskt springer du och sparar energi för att orka längre. Landa på hela fot­sulan eller ”rulla” foten från hälen och fram till tårna. Man ska alltså inte landa på tårna.

5. Ha ordentliga skor
Den nya trenden med ”barfotaskor” har gjort att många får skador, eftersom de flesta människor i dag inte är vana vid att springa långa sträckor barfota.

6. Du klarar milen!
Du behöver inte ha sprungit en mil innan loppet. Försök klara att springa 7,5–8 km innan du springer Tjejmilen. Då kommer du orka ta dig runt när det väl gäller.
 
7. Benhinneinflammation
Benhinneinflammation är en nybörjar­skada. Många motionärer är också tunga i kroppen vilket sliter mer. Prova att spola benen i kallt vatten efter en löprunda, det kan hjälpa en del. Pressa dig inte trots att det gör ont, utan känn efter hur kroppen känns i stället för att jaga en viss tid.
 

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb