×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Rådgivning på nätet ska stärka unga

2011-11-02, Tidningenvision.se

Nu har även konsumentrådgivarna i Helsingborg tagit klivet ut på Facebook. Där vill de satsa på att nå en yngre publik.

Tidningen Vision har tidigare skrivit om att livsmedelsinspektörerna i Norrköpings kommun skapat en Facebooksida för att informera och interagera med kommuninvånarna.

Nu har även konsumentrådgivarna i Helsingborgs stad skapat en sida som ett sätt att få kontakt med medborgarna.

–Det är ett sätt att nå en målgrupp som vi inte når i dag och snabbt ge medborgarna information. Facebook ger också möjligheter att kommunicera och ställa frågor, säger konsumentrådgivaren Catharina Elofsson.

Konsumentrådgivarna tillhör miljöstrategiska avdelningen på miljöförvaltningen. Där händer mycket intressant som medborgarna bör få kännedom om, resonerar Catharina Elofsson.

–Till exempel har livsmedelsinspektörerna ett system där de delar ut smileys till restauranger som fått bra betyg. De får en smiley-dekal att sätta upp som tecken på att det är en ren restaurang. På Facebook kan vi föra ut en länk till en förteckning över restaurangerna, säger hon.

En webbredaktör fungerar som spindeln i nätet för sidan och sedan turas rådgivarna om med ansvaret för att lägga upp inlägg.
Minst ett om dagen ska det bli, och det kan vara sådant som information från Konsumentverket, Konsument Europa eller något som rör hållbar konsumtion. Ibland kan det bli ett stycke musik som webbredaktören tycker passar.

–Förra veckan var Natur­skyddsföreningens miljövänliga vecka. Då hade vi bland annat information om så kallade rättvisemärkta jätteräkor, säger Catharina Elofsson.

Sidan har bara funnits i några veckor och än så länge har det inte gjorts någon bredare marknadsföring av den. Det finns dock tankar på en särskild satsning mot unga konsumenter.

De flesta som tar kontakt med konsumentrådgivarna är medelålders eller äldre. Trots att ungdomarna också konsumerar mycket är de en svårnådd målgrupp som enligt Catharina Elofsson inte alltid har det så lätt i sina kontakter med marknadskrafterna.

–De råkar säkert ut för samma saker som alla vi andra. När man är ute och pratar med unga i skolan är det många som har blivit lite dåligt bemötta. De kan inte stå upp för sina rättigheter och då kan vi ge dem lite råg i ryggen, säger hon.

Facebooksidan har dock sina begränsningar. Den ska vara öppen för frågor, men den som vill ta upp känsliga saker uppmanas att kontakta konsumentrådgivarna på annat sätt.  

–I första hand uppmanar vi dem att vända sig till oss via mejl, eller så erbjuder vi oss att ringa upp, säger Catharina Elofsson.
 
 

Lasse Nilsson

lasse.nilsson@sktf.se

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb