×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Rådgivning på nätet ska stärka unga

2011-11-02, Tidningenvision.se

Nu har även konsumentrådgivarna i Helsingborg tagit klivet ut på Facebook. Där vill de satsa på att nå en yngre publik.

Tidningen Vision har tidigare skrivit om att livsmedelsinspektörerna i Norrköpings kommun skapat en Facebooksida för att informera och interagera med kommuninvånarna.

Nu har även konsumentrådgivarna i Helsingborgs stad skapat en sida som ett sätt att få kontakt med medborgarna.

–Det är ett sätt att nå en målgrupp som vi inte når i dag och snabbt ge medborgarna information. Facebook ger också möjligheter att kommunicera och ställa frågor, säger konsumentrådgivaren Catharina Elofsson.

Konsumentrådgivarna tillhör miljöstrategiska avdelningen på miljöförvaltningen. Där händer mycket intressant som medborgarna bör få kännedom om, resonerar Catharina Elofsson.

–Till exempel har livsmedelsinspektörerna ett system där de delar ut smileys till restauranger som fått bra betyg. De får en smiley-dekal att sätta upp som tecken på att det är en ren restaurang. På Facebook kan vi föra ut en länk till en förteckning över restaurangerna, säger hon.

En webbredaktör fungerar som spindeln i nätet för sidan och sedan turas rådgivarna om med ansvaret för att lägga upp inlägg.
Minst ett om dagen ska det bli, och det kan vara sådant som information från Konsumentverket, Konsument Europa eller något som rör hållbar konsumtion. Ibland kan det bli ett stycke musik som webbredaktören tycker passar.

–Förra veckan var Natur­skyddsföreningens miljövänliga vecka. Då hade vi bland annat information om så kallade rättvisemärkta jätteräkor, säger Catharina Elofsson.

Sidan har bara funnits i några veckor och än så länge har det inte gjorts någon bredare marknadsföring av den. Det finns dock tankar på en särskild satsning mot unga konsumenter.

De flesta som tar kontakt med konsumentrådgivarna är medelålders eller äldre. Trots att ungdomarna också konsumerar mycket är de en svårnådd målgrupp som enligt Catharina Elofsson inte alltid har det så lätt i sina kontakter med marknadskrafterna.

–De råkar säkert ut för samma saker som alla vi andra. När man är ute och pratar med unga i skolan är det många som har blivit lite dåligt bemötta. De kan inte stå upp för sina rättigheter och då kan vi ge dem lite råg i ryggen, säger hon.

Facebooksidan har dock sina begränsningar. Den ska vara öppen för frågor, men den som vill ta upp känsliga saker uppmanas att kontakta konsumentrådgivarna på annat sätt.  

–I första hand uppmanar vi dem att vända sig till oss via mejl, eller så erbjuder vi oss att ringa upp, säger Catharina Elofsson.
 
 

Lasse Nilsson

lasse.nilsson@sktf.se

Artiklar

Fick du bara korvören i löneförhöjning? Illustration: Marie Åhfeldt

Här är regionerna som betalar bäst

Var har medicinska sekreterare och drifttekniker högst medellön? Klicka på valfri region på kartan för att se snittlönerna för 13 olika yrken. Eller välj yrke i tabellen under kartan.  2019-03-03

Allt fler och mer avancerade arbetsuppgifter medför stort ansvar 
för telefonisten Marita Irani, som menar att lönen inte har hängt med. Foto: Marlin Johansson

Proffs på bemötande får lägst lön

Receptionister och telefonister är den grupp som har lägst lön av alla i Tidningen Visions kartläggning. Dessutom har löneutvecklingen varit låg, trots att yrket blivit mer avancerat.  2019-03-02

Kolla kommunernas löner

Var är snittlönen för IT-tekniker, enhetschefer och skoladministratörer högst? Tidningen Vision har sammanställt en lönekarta med medellönerna i samtliga kommuner i 23 yrken. Dra och klicka i kartbilden för att se snittlönerna i din kommun, eller välj yrkestabell under kartan.  2019-03-01

Nathalie Nylén drömmer om att vara helt självförsörjande om tio år. I dag har hon får, grisar, höns och odlar rotfrukter och grönsaker. Foto: Sören Andersson

Lämnar stadens hets

En våg sveper över landet i klimatångestens spår: många väljer bort övertidstimmar och konsumtionshets för att satsa på ett lugnare liv med självhus­hållning på landet. Möt två före detta kommun­anställda som helt ställt om sina liv.  2019-03-01

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb