×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

”Många behandlas illa när de tar upp brister”

2011-11-30, Tidningenvision.se

Hon fick inte åtgärda brister i verksamheten, utan uppmanades att glida på sanningen inför en tillsyn från Socialstyrelsen och länsstyrelsen. Då valde Helén Jaktlund att lämna sin anställning på Carema.

Hon fick inte åtgärda brister i verksamheten, utan uppmanades att glida på sanningen inför en tillsyn från Socialstyrelsen och länsstyrelsen. Då valde Helén Jaktlund att lämna sin anställning på Carema.

I drygt 25 år har Helén Jaktlund haft olika chefs- och ledarbefattningar inom vård- och omsorg. Hon har arbetat inom kommunen, inom landstinget och i större och mindre vårdbolag. Dessutom har hon hunnit med sex år som MAS, medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Hon är inte överraskad av det som framkommit om Carema Care, men verkligheten är mer komplex än vad som framgått i media, anser hon. Själv ser Helén Jaktlund ingen tydlig skillnad i kvalité mellan privat och kommunal äldreomsorg. Det finns väl fungerande och mindre väl fungerande verksamheter på bägge håll.

– Att säga var vården fungerar bäst eller sämst är omöjligt. Det handlar om ledarskap från början till slut, säger Helén Jaktlund.

Genom åren har hon sett hur äldreomsorgen förändrats, hur vårdbehovet ökat när bara de mest vårdbehövande får plats på boenden, hur lagens krav stärkts och hur förväntningarna på vårdens kvalitet ökat. Det positiva med privata aktörer är att de drivit på vård- och kvalitetsutvecklingen, anser Helén Jaktlund.

– Konkurrensen har bidragit till att utförarna arbetar mer professionellt, att man måste tänka nytt, mer effektivt och mer samhällsnyttigt.

Baksidan av utvecklingen är att det kommit in ett affärsmässigt tänkande, som riskerar att gå ut över de äldre. Helén Jaktlund pekar också på att det finns systemfel i äldreomsorgen. Som att det lämnats öppet mål för riskkapitalbolagen. Och hon menar att kommunerna bär ett tungt ansvar, i upphandlingar och uppföljningar av avtalen.

– Att upprepade gånger inte hålla utlovad kvalitet borde leda till någon form av svartlistning, säger hon.

Även enhets- och verksamhetschefer har en ytterst viktig roll i att signalera brister i verksamheten uppåt i organisationen. Ledningen måste kunna lita på att cheferna närmast verksamheten ger korrekt och tydlig information.

– Men många mellanchefer tar inte detta ansvar, eller vågar inte opponera sig mot direktiv från högre nivåer.

Fast det kan vara lättare sagt än gjort.

– I dag blir många mellanchefer illa behandlade när de signalerar om brister och svårigheter vilket leder till stor omsättning inom chefsleden, och bristande kontinuitet i verksamheten.

Helén Jaktlund har egen erfarenhet av Carema. Under 2008 arbetade hon ett halvår som verksamhetschef på ett boende. Droppen som fick henne att sluta var en uppmaning från en högre chef att glida på sanningen. Inför en tillsyn från Socialstyrelsen och länsstyrelsen uppmanades hon att inte nämna brister hon tidigare tagit upp internt. Helén Jaktlund ville inte arbeta under sådana förutsättningar och lämnade tjänsten.

I dag är Helén Jaktlund verksamhetschef inom Aleris Care där hon upplever en annan anda och ett tydligare kvalitets- och brukarfokus än på Carema.

I drygt 25 år har Helén Jaktlund haft olika chefs- och ledarbefattningar inom vård- och omsorg. Hon har arbetat inom kommunen, inom landstinget och i större och mindre vårdbolag. Dessutom har hon hunnit med sex år som MAS, medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Hon är inte överraskad av det som framkommit om Carema Care, men verkligheten är mer komplex än vad som framgått i media, anser hon. Själv ser Helén Jaktlund ingen tydlig skillnad i kvalité mellan privat och kommunal äldreomsorg. Det finns väl fungerande och mindre väl fungerande verksamheter på bägge håll.

– Att säga var vården fungerar bäst eller sämst är omöjligt. Det handlar om ledarskap från början till slut, säger Helén Jaktlund.

Genom åren har hon sett hur äldreomsorgen förändrats, hur vårdbehovet ökat när bara de mest vårdbehövande får plats på boenden, hur lagens krav stärkts och hur förväntningarna på vårdens kvalitet ökat. Det positiva med privata aktörer är att de drivit på vård- och kvalitetsutvecklingen, anser Helén Jaktlund.

– Konkurrensen har bidragit till att utförarna arbetar mer professionellt, att man måste tänka nytt, mer effektivt och mer samhällsnyttigt.

Baksidan av utvecklingen är att det kommit in ett affärsmässigt tänkande, som riskerar att gå ut över de äldre. Helén Jaktlund pekar också på att det finns systemfel i äldreomsorgen. Som att det lämnats öppet mål för riskkapitalbolagen. Och hon menar att kommunerna bär ett tungt ansvar, i upphandlingar och uppföljningar av avtalen.

– Att upprepade gånger inte hålla utlovad kvalitet borde leda till någon form av svartlistning, säger hon.

Även enhets- och verksamhetschefer har en ytterst viktig roll i att signalera brister i verksamheten uppåt i organisationen. Ledningen måste kunna lita på att cheferna närmast verksamheten ger korrekt och tydlig information.

– Men många mellanchefer tar inte detta ansvar, eller vågar inte opponera sig mot direktiv från högre nivåer.

Fast det kan vara lättare sagt än gjort.

– I dag blir många mellanchefer illa behandlade när de signalerar om brister och svårigheter vilket leder till stor omsättning inom chefsleden, och bristande kontinuitet i verksamheten.

Helén Jaktlund har egen erfarenhet av Carema. Under 2008 arbetade hon ett halvår som verksamhetschef på ett boende. Droppen som fick henne att sluta var en uppmaning från en högre chef att glida på sanningen. Inför en tillsyn från Socialstyrelsen och länsstyrelsen uppmanades hon att inte nämna brister hon tidigare tagit upp internt. Helén Jaktlund ville inte arbeta under sådana förutsättningar och lämnade tjänsten.

I dag är Helén Jaktlund verksamhetschef inom Aleris Care där hon upplever en annan anda och ett tydligare kvalitets- och brukarfokus än på Carema.

Oscar Magnusson

oscar.magnusson@sktf.se

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Tipsa oss!

Vad vill du läsa om i Tidningen Vision? Kontakta oss på redaktionen.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb