×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Barn vill ha fler möten med socialtjänsten

2011-03-07, Tidningenvision.se

I fjol öppnade Socialstyrelen en ny telefonlinje för barn i familjehem eller på hvb-hem. Många av som ringer vill ha hjälp att få bättre stöd från socialtjänsten.

Direktlinjen för barn som vill berätta om missförhållanden i familjehem eller hvb-hem startades förra våren. Hittills har 140 ungdomar ringt eller mejlat. Antalet har stadigt ökat i takt med att telefonlinjen blivit mer känd, nu är det mellan fem och sju samtal varje vecka, konstaterar Åsa Börjesson, socialråd på Socialstyrelsen.

– Det finns ju andra liknande telefonlinjer, till exempel till Bris, men skillnaden är att Socialstyrelsen är tillsynsmyndighet och kan vidta åtgärder, säger hon.

Hittills har också några samtal lett till att Socialstyrelsen startat tillsynsärenden. Men de flesta ringer för att få upplysningar om sina rättigheter eller för att få hjälp att kontakta socialtjänsten.

– Man skulle ju kunna tro att de är less på myndigheter, men så är det inte. De vill träffa socialtjänsten mer, säger Åsa Börjesson.

Hur gör ni då?

– Vi kontaktar socialtjänsten i deras hemkommun och påtalar att de ska ses. Sen försöker vi få det bekräftat av det barn som kontaktat oss.

I förra veckan kom Barnombudsmannens rapport där ungdomar på hvb-hem vittnar om en hård tillvaro med bestraffningar och negativa förväntningar från vuxna.

Åsa Börjesson tycker att BO:s beskrivning av barnens situation i stort stämmer med Socialstyrelsens erfarenheter. Men hon betonar att det ser väldigt olika ut, att det i vissa kommuner och på vissa hvb-hem fungerar väldigt bra, medan det är sämre i andra.

Vilka förändringar är viktigast att genomföra?

– Dels att räta ut de juridiska frågetecknen, till exempel kring vilka krav som ska ställas för att hvb-hem ska få tillstånd. Dels att socialtjänstens uppföljning av placerade barn blir bättre. Träffar man barnen ofta ökar möjligheterna att upptäcka missförhållanden, säger Åsa Börjesson.

Mårten Kierkegaard

marten.kierkegaard@vision.se

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb