Anställds uttalande om Norge upprör

2011-07-26, Tidningenvision.se

En anställd inom omsorgsförvaltningen i Borlänge kommun har bland annat skrivit på Facebook ”Jag fäller ingen tår över att röda människor har dött”. Hans uttalanden om Norgekatastrofen har upprört både kollegor och chefer.

Det var i lördags som mannen skrev kommentaren. När han blev ifrågasatt på sajten ska han också ha skrivit ”Ser ni bara på de negativa delarna av det som hänt? Tänk på vad många jobb som skapats på grund av det här”.

Barbro Hietala-Nordlund, ordförande i omsorgsstyrelsen säger till Sveriges Radio P4 Dalarna att hon är förtvivlad över uttalandet men att hon pratat med mannen, som nu ångrar sig.

-Han ringde upp mig och var ångerfull. Jag ställde frågan om den värdegrund vi har inom Borlänge kommun och han sa att han ställer upp på det, säger hon till radiokanalen.

Personalavdelningen kommer att prata vidare med mannen.

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd.
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka