×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

  • Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Foto: Marie Birkl.

    Foto: Marie Birkl.

  • Foto: Marie Birkl

    Foto: Marie Birkl

  • Teknikern Mita Godén (till vänster) och enhetschefen Åsa Trolle hoppas att den digitala tekniken ska börja användas av fler äldre. Foto: Marie Birkl

    Teknikern Mita Godén (till vänster) och enhetschefen Åsa Trolle hoppas att den digitala tekniken ska börja användas av fler äldre. Foto: Marie Birkl

  • Rigmor på äldreboendet Tallbacka, har en robotkatt som gör henne lugnare. ”Jag är positiv till ny teknik”, säger sjuksköterskan Rebecca Funseth. Foto: Marie Birkl

    Rigmor på äldreboendet Tallbacka, har en robotkatt som gör henne lugnare. ”Jag är positiv till ny teknik”, säger sjuksköterskan Rebecca Funseth. Foto: Marie Birkl

Ny teknik ger tryggare vardag

2017-04-11

Tidningen Vision nr 3 2017. Gruppen äldre växer, samtidigt saknas personal i omsorgen. Lösningen heter välfärdsteknik. I Östersund jobbar man hårt för att GPS-larm, nattkameror och robotkatter ska bli en naturlig del av de äldres vardag.

Tusse jamar inte längre. Det konstaterar Rebecca Funseth, sjuksköterska på det särskilda boendet Tallbacka. I fåtöljen bredvid sitter Rigmor med ett litet leende på läpparna och klappar sin varma och kurrande robotkatt.

– Vi får ta med den och kolla vad som är fel. Men först måste Rigmor få en annan katt som ersättning, säger Mita Godén, som jobbar med teknik för äldre och personer med funktionsnedsättning i Östersunds kommun.

Rigmor hade tidigare mycket oro i kroppen, men sedan hon blev kattmatte har det blivit bättre.

– Jag är positiv till teknik. Allt som har en lugnande effekt på dementa är bra. Mindre oro innebär färre fallskador. I Japan använder man till och med robotbebisar som kryper runt på äldreboenden. Man vet att djur och bebisar skapar välbefinnande, säger Rebecca Funseth.

Trots att japanerna är i framkant när det gäller teknik hade Östersund nyligen studiebesök från ett företag från just Japan.

– De kollade hur vi jobbar med digitala larm och blev imponerade. Vi har också haft studiebesök från Belgien och Norge och det är många kommuner som frågar hur vi arbetar, säger Mita Godén.

För tio år sedan startade Östersund sitt arbete med att digitalisera omsorgen. Att ta hjälp av den nya tekniken är nödvändigt, för Östersund brottas med samma problem som många andra kommuner: gruppen äldre med omsorgsbehov växer och det är svårt att rekrytera personal. Dessutom är avstånden i Jämtland stora.

Det första som gjordes var att starta ett pilotprojekt för att införa digitala brukarlås inom hemtjänsten. När försöket sedan skulle spridas till hela kommunen, anställdes Mita Godén, som är undersköterska i grunden. I dag arbetar elva personer på omsorgsförvaltningens enhet Teknik och service.

Att kommunen samlar allt arbete med välfärdsteknik under ett och samma tak är ovanligt, berättar chefen Åsa Trolle. I många andra kommuner är det hemtjänstpersonalen som själva installerar trygghetslarm.

– Vi fixar tekniken, så får hemtjänsten ta hand om omsorgen, säger Åsa Trolle.

På Fagerbacken, där enheten har sitt kontor, finns ett särskilt visningsrum för tekniska prylar, en så kallad testbädd. Dit kan omsorgens personal komma och titta och klämma för att bilda sig en uppfattning om vad som skulle kunna hjälpa just deras brukare. Här finns allt från en matningsrobot och olika typer av trygghetslarm till skosulor med inbyggd GPS, som gör att personer med demens kan lokaliseras.

– Vi hoppas kunna bygga en hel visningslägenhet så småningom, säger Mita Godén.

Hennes egen favorit bland alla hjälpmedel är en så kallad GPS-klocka, som innehåller ett positioneringslarm och en högtalarfunktion som gör att man kan prata med bäraren. Larmet går om personen rör sig utanför ett förbestämt område. Den hoppas Mita Godén ska kunna ersätta de trygghetslarm som många äldre har i dag, som bara fungerar när de befinner sig i hemmet.

– Men innan dess måste vi lösa vad som händer om man rör sig över kommungränsen – vilken hemtjänst ska klockan med larmet kopplas till? Vi måste rita om Sverige, för man ska inte behöva sitta hemma om man är rörlig.

Hon berättar om en äldre kvinna i ett hyreshus som inte längre behöver vänta på hemtjänsten för att komma ut.

– Hon fick en klocka och kan gå ut på gården och vet att hon kan larma. Det är tryggt och bra för kvinnan och personalen kan i stället ägna sig åt andra saker. Det är en hälsofrämjande klocka, som skapar frihet. Det handlar inte om att dra in på personal.

Ofta är det just omsorgspersonalens skepsis till tekniken som är en bromskloss. I dag är Östersunds hemtjänst nyckelfri, undersköterskorna låser i stället upp med mobilen. I mobilen kan de även läsa genomförandeplanen som berättar hur den individuella brukaren vill ha det och dokumentera vad som har gjorts i den sociala journalen.

– Det var till en början ett motstånd mot de mobila låsen, viss personal kände sig övervakad eftersom man kan se vem som varit hos vilken brukare och hur lång tid, säger Mita Godén.

Nu har personalen, enligt Mita, insett att upplåsning via telefon hjälper i arbetet.

– Man slipper trassel med nyckelöverlämningar där en brukare ska ha åtta besök per dygn av fyra olika personal.

Hon hoppas att även misstänksamheten mot tillsynskameror ska förvinna.

– Det går trögt med kamerorna, vi måste marknadsföra dem bättre. Det handlar inte om övervakning, för man kan bara titta exakt de tider som är inlagda i systemet.

Avstånden är långa i Östersunds kommun och i vissa fall tar färden 45 minuter för ett besök som kanske varar tio minuter. Om kameror installerades på bred front skulle tidsvinsten vara stor. Personalen ska göra insatser där de verkligen behövs, inte titta på människor som sover, menar Åsa Trolle.

– I framtiden hoppas jag att vi kan lösa behoven på de mest individuella sätt som går. Att äldre ska kunna känna både frihet och trygghet även utanför hemmet och slippa inlåsningseffekten. 

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb