×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

  • Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Som kundombudsman på Vardaga tar Marina Fondelius hand om synpunkter och frågor kring företagets vård- och omsorgsverksamhet. Foto: Rickard Kilström

    Som kundombudsman på Vardaga tar Marina Fondelius hand om synpunkter och frågor kring företagets vård- och omsorgsverksamhet. Foto: Rickard Kilström

Hennes uppdrag att lyssna

2017-04-11

Tidningen Vision nr 3 2017. Det är härligt att kunna lyssna på de som verkligen behöver prata. Det säger Marina Fondelius om sitt arbete som kundombudsman på privata omsorgsföretaget Vardaga.

Vad gör du som kundombudsman?

– Jag gör det möjligt för i första hand omsorgstagarna och deras närstående att ha någon att prata med när de inte vet vem de ska vända sig till om de är missnöjda eller har något de undrar över. Oftast är det verksamhetscheferna som är ansvariga för det som samtalen handlar om och jag är en oberoende person i företaget och jobbar direkt under kvalitetschefen. På så sätt får de som ringer en möjlighet att bolla frågan med mig innan de tar den vidare.

Vad kan ett typiskt samtal handla om?

– Det kan vara en anhörig som undrar varför mamma på äldreboendet inte får vara med på olika aktiviteter. Om det är okej för den som ringer lotsar jag synpunkterna vidare till verksamhetschefen, eller så förmedlar jag en direktkontakt med chefen. Efter någon vecka brukar jag höra av mig igen för att kolla om det blivit någon lösning.

Har du något exempel på när du kunnat göra nytta?

– En kund på ett boende för funktionshindrade hörde av sig efter att ha överhört ett samtal där hon upplevde att personalen pratade om henne på ett otrevligt sätt. Jag tog kontakt med boendet och pratade med verksamhetschefen. Efter det hörde kunden av sig igen och berättade att hon fått kontakt med chefen och att saken löst sig eftersom de tillsammans kunnat konstatera att det rört sig om ett missförstånd.

Vad kan du inte hjälpa till med?

– Till exempel när någon inte är nöjd med ett biståndsbeslut. Då måste personen vända sig till kommunen.

Får du mycket skäll av de som hör av sig?

– För den som ringer och är arg kan det vara bra att få någon som lyssnar. Sen kan man ofta börja sortera och reda ut vad det handlar om. Men de flesta håller en god ton. Det är härligt att ha den här tjänsten och kunna lyssna på dem som verkligen behöver bli lyssnade på.

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb