×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Foto: Lasse Nilsson

    Foto: Lasse Nilsson

Mäts du så finns du

2016-12-01

Tidningen Vision nr 8 2016. Alla vill veta vad du tycker: din vårdcentral, din hemkommun, din matbutik. Allt analyseras och följs upp i olika undersökningar. Men varför ska allt utvärderas? Och vad används dina svar till?

Det är tidig morgon och du går till doktorn före jobbet. På vägen ut från vårdcentralen ombeds du berätta vad du tyckte om besöket genom att trycka en grön, glad gubbe eller en röd, sur gubbe.

Sedan kommer du till jobbet och surfar in på en sida du aldrig varit på förut. Det första du får se är ett fönster där du ombeds tycka till om sajten. Fönstret skymmer informationen du letar efter. Lite senare ringer du banken för att fråga om något. Efter samtalet kan du välja att svara på en undersökning om hur du upplevde kontakten med banken. Vänligen tryck ett för att delta, två för att avstå.

När du kommer hem från jobbet öppnar du brevlådan och hittar en undersökning från din kommun. Man vill veta i detalj hur du uppfattar de styrande kommunpolitikerna och kommunens varumärke.

Mobilen plingar. Du har fått ett mejl från en butik där du köpte ett par byxor dagen innan. Det är det andra mejlet från samma butik, du svarade inte på det första. ”Bäste kund, vi vill verkligen veta vad du tycker om oss för att kunna bli bättre. Var snäll och svara på våra frågor!” Och så fortsätter det…

Vad används alla dessa utvärderingar och analyser till? Vem får något ut av att du berättar hur din patientupplevelse/köpupplevelse var genom att trycka på en knapp eller svarar på ännu en undersökning?

Kan det vara så att mätningarna mest är ett verktyg för att få dig att känna dig viktig (dina åsikter är ju såå betydelsefulla) och ett sätt att skapa lojalitet mellan dig och den som ställer frågorna? Kanske syftet med hela cirkusen egentligen bara är att få dig att köpa mer saker/ fortsätta gå till samma vårdgivare? Eller handlar det hela om att den som fått avreagera sig genom att trycka på en röd, sur gubbe är mer benägen att avstå från att ge en helt oskyldig anställd en utskällning? Frågorna hopar sig.

Johan Anselmsson, docent i före­tagsekonomi vid Lunds universitet, har svar på några av dem. Han anser att mätningskulturen framför allt är ett sätt för ledningen att styra och kontrollera personalen, särskilt i tider då ledningen ofta befinner sig långt från medarbetarna.

– Mätningarna är ett kontrollverktyg, ett sätt för ledningen att hålla koll på verksamheten. Man kan till exempel snabbt se om någon verksamhet sackar efter de andra och i så fall gå in med åtgärder. Men det handlar så klart också om att utveckla och förbättra sin verksamhet. Och i vissa fall används mätningarna också som underlag för lönesättning, säger han.

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Därför ska allt ­utvärderas

  • Det är enkelt och billigt att följa upp genom olika slags digitala verktyg.
  • ”Det som mäts blir gjort.” Att följa upp blir ett sätt att utöva ledning och styrning av en verksamhet.
  • I takt med att företagsledningar (offentlig sektor följer efter tillvägagångssättet) hamnar allt längre bort ökar behovet av att hålla koll på sin verksamhet.
  • Olika slags kvalitetscertifieringar kräver kund/brukarmätningar.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb