×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Visions ordförande kommenterar beslutet

2014-02-21, Tidningenvision.se

Budskapet spretar och det är för mycket information i olika kanaler. Att lägga ihop medlemstidning och övrig kommunikation är effektivare och ger en tydligare linje, säger Visions förbundsordförande Annika Strandhäll.

Varför vill ni minska tidningsutgivningen?

–  I botten ligger ett beslut att se över hela medlemskommunikationen, inte bara tidningsverksamheten. Vi har gjort en ganska omfattande undersökning bland Visions medlemmar som visade dels att man tycker budskapet spretar ganska mycket, dels att vi levererar väldigt mycket information i olika kanaler. Vi producerar väldigt mycket tryckt material, vi har över 60 broschyrer som vi regelbundet trycker, samtidigt som vi under senare år sett att medlemmarna söker sin information i andra kanaler.

– Webben är det som kommer att vara i fokus framöver. Vi vill också förstärka vår yrkesbevakning liksom vår närvaro i sociala medier.

Ser du ingen skillnad på tidningar och broschyrer när det gäller tryckt material?

– Det är självklart inte samma sak. Vi har väldigt många som uppskattar att få en medlemstidning och därför ska vi också ha en. Jag ser med spänning fram emot att sätta igång det jobbet. Vi ska ta tillvara det bästa ur den tidningsprodukt vi har nu, men också vidareutveckla delar som till exempel yrkesbevakning.

Tidningen har idag en självständig ställning. Varför ska den nu ligga under kommunikationsavdelningen?

– Idag står vår kommunikation på två ben. Det är resurskrävande och jag ser en större effektivitet om vi samlar allt i en kommunikationsavdelning. Beslutet är att ta ett helhetsgrepp, ha en tydligare linje. Men vi är inte klara med det ansvariga utgivarskapet för en tidning. Ambitionen är att producera god journalistik.

Men den ska i vilket fall som helst produceras av kommunikationsavdelningen. Ser du ingen risk i att trovärdigheten skadas när man lägger marknadsföring och journalistik under ett och samma tak?

– Vår utgångspunkt är att åstadkomma en kommunikation på grundval av vad våra medlemmar talat om att de vill ha av sitt fackförbund. Vi tycker att det är viktigt att ha kvar en tidning. Men vi ser också att med de resurser vi har ska vi så effektivt som möjligt uppfylla det medlemmarna önskar, och jag är övertygad om att vi med samordningen kan åstadkomma något ännu bättre.

Före jul fattade TCOs styrelse, där du är med, beslut om att TCO-tidningen ska ha en självständig ställning. Varför behövs inte det i Vision?

– Vi gör inte som TCO som plockade bort papperstidningen helt. Beslutet får vila på den utredning som gjordes där. Vi lägger ganska mycket mer resurser, vi är en egen organisation som gjort en egen undersökning och haft ett bra underlag. Vi hoppas att vi ska kunna producera god journalistik av journalister. Det är vår ambition.

Mårten Kierkegaard

marten.kierkegaard@vision.se

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb