×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Tummen ner för ny konsumentvägledning

2013-09-17, Tidningenvision.se

Regeringens förslag riskerar att slå ut kommunala konsumentvägledningar. Det kan bli ett stort problem för de som inte själva söker hjälp, enligt Konsumentvägledarnas förening.

På DN debatt skrev konsumentminister Birgitta Olsson (FP) att 60 miljoner ska satsas på en central konsumentupplysningstjänst under de kommande fyra åren. Förhoppningen med upplysningen, som ska bestå av ett telefonnummer och en webbsida, är att konsumentmakten kommer förstärkas när alla får tillgång till information. Men Sofia Kerttü, ordförande för Konsumentvägledarnas förening, menar att en central konsumentupplysning främst kommer användas av dem som redan har koll på sina rättigheter och vilken hjälp de kan få.

– De som bäst behöver hjälp av en konsumentvägledare söker i regel inte upp information på egen hand. Det lokala arbetet som bedrivs på kommunal nivå med uppsökande och förebyggande verksamheter är väldigt viktigt för att fånga upp dem i tid, säger Sofia Kerttü.

De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning till enskilda idag men eftersom det är frivilligt varierar stödets omfattning mellan olika kommuner. Enligt Birgitta Olsson ska den centrala konsumentupplysningstjänsten fungera som ett komplement till de kommunala verksamheterna för att utjämna de skillnader som finns idag.

– I förslaget ryms en förhoppning om att de kommunala konsumentrådgivarna kommer finnas kvar och att de dessutom kommer få mer tid till dem som är i störst behov av hjälp. Men det är naivt att tro att det kommer bli så, eftersom risken för att konsumentvägledningar läggs ner om kommunen behöver spara är betydligt större när ett centralt alternativ finns, säger Sofia Kerttü.

Vilka åtgärder behövs enligt dig?

– Eftersom det ekonomiska stödet varierar mycket mellan kommunerna behövs statliga bidrag som kan garantera verksamheternas fortlevnad, säger Sofia Kerttü.

 

 

 

 

Ellen Larsson

ellen.larsson@vision.se

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb