×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Så tycker medlemmarna

2012-06-14, Tidningenvision.se

Tusen medlemmar som inte är chefer svarade på frågan om de är tillgängliga på semestern. Här är ett antal kommentarer från vår undersökning.

Jobbar du mer under semestern nu och varför?

”Jag jobbar inte under semestern, jag följer bara via pushmail vad som händer.”

”Tagit över arbetsuppgifter efter kollega som inte blivit ersatt än. Ny medarbetare kommer strax före sommaren, hinner dock inte lära sig så mycket innan semestern.”

”Färre som jobbar och färre som har behörigheter.”

”Mestadels är det för att min tjänst har förändrats och att jag är ensam om det tekniska kunnandet. Jag vill att mina kolleger ska ha fungerande teknik och därför är det okej att de ringer om det är problem med något. I de flesta fall kan jag lösa det via telefon på några minuter.”

”Verksamheten måste vara igång - att backa upp lite ger möjlighet att ta semester när jag vill + kan ta längre period i kombination med föräldraledighet.”

”Om någon ringer på min privattelefon så svarar jag och kan jag ge besked i någon fråga så gör jag det, för att hjälpa mina kollegor. Men jag är inte skyldig att vara tillgänglig på något sätt och jag utför inga egentliga arbetsuppgifter. Nästa gång är det jag som sitter i kläm och då vill jag våga fråga en kollega om råd.”

”Vi är så få personer och för att vi ska få semester den period vi önskar går vi in och tar lite support under pågående ledighet.”

”Mina arbetsuppgifter kan vara i totalt kaos om jag inte håller koll. Ledningen bryr sig inte om mig eller klienterna.”

”Löpande arbetsuppgifter som måste fungera även i semestertider. Har ingen kollega jag kan lämna över till.”

”Har numera möjlighet att ta fyra veckors sammanhängande semester när jag kan sköta fakturor från annan plats än arbetet.”

”Krav på att vara nåbar på telefon har ökat även om jag för egen del inte blir mer kontaktad nu än tidigare.”

Vilka typer av arbetsuppgifter har du under semestern?

”Teknisk rådgivning och vidarebefordrar till den enhet (extern) som handhar respektive område. Svårt för kollegerna att veta vem de ska ringa om vilken typ av problem, när de inte förstår tekniken bakom problemet.”

”Jag har ingen ersättare på jobbet. Om det händer något akut måste någon lösa det. Jag kan få något telefonsamtal eller behöva svara på mail. Jag kan även behöva åka in för att kolla posten.”

”Vi har en verksamhet som stänger fyra veckor på sommaren, men jag finns stand-by för om det sker skadegörelse på vår fastighet (vanligt) och/eller om larmet går.”
 

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb