×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Oviss framtid för konsumentvägledare

2011-10-31, Tidningenvision.se

Kommunernas konsumentvägledning är orättvis, och nu öppnar konsumentministern för att den kan bli statlig.

I dag erbjuder vissa kommuner sina invånare konsumentvägledning alla dagar i veckan, medan andra inte har någon alls. Den orättvisan är bakgrunden till att konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) före sommaren tillsatte en utredning som ska ta fram förslag för att göra konsumentstödet bättre.

Utredningen, som enligt ministern är den största i sitt slag på tio år, tittar en hel del på andra EU-länders metoder. Bland annat har man studerat Finland som har konsumentexperter på olika nationella callcenters.

–Jag ser fram emot vad utredningen kommer att presentera för olika idéer från andra länder. Men ett konsument-callcenter är ett av många nya intressanta projekt, säger Birgitta Ohlsson.

Även Annika Wilow Sundh, konsumentvägledare i Fal­köping och ordförande i Konsumentvägledarnas förening, välkomnar utredningen och ställer sig positiv till ett statligt callcenter.

–Ja, om det sker i kombination med lokalt placerade konsumentkontor med möjlighet till besök och förebyggande arbete, säger Annika Wilow Sundh, och menar att ett nytänkande behövs.

–Konsumentvägledningen har legat i kommunernas regi i alla år, men alla kommuner har inte tagit fullt ansvar.

Å andra sidan har hon heller inget emot att kommunerna blir kvar som huvudmän för verksamheten.

–Fördelen är att man har politisk förankring lokalt, vilket gör det lättare att nå ut med konsumentfrågorna och jobba med de förebyggande insatserna lokalt i samhället.

Annika Wilow Sundh föreslår därför att staten i stället ger villkorade ekonomiska bidrag till kommunerna för att få ett rättvist konsumentstöd i hela landet.

–Ungefär som man gör med kommunernas energi- och klimatrådgivning i dag.

Den statliga utredningen väntas bli klar i mars.
 

Lotta Ekstedt

lotta.ekstedt@vision.se

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb