×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

”Vi har makt och får köpa att bli granskade”

2011-02-09, Tidningenvision.se

Oj, vad har jag nu gjort för fel? Det var socialsekreteraren Christer Johansson första reaktion när JO ringde och berättade att han blivit anmäld i ett barnavårdsärende. Samtidigt kändes det bra att få fallet granskat. Detsamma tycker Anna Ekman, familjerättsekreterare i Lidköping.

Förra året blev Anna Ekman och hennes arbetskamrat Christina Axelsson anmälda till JO av en mamma som inte var nöjd med deras vårdnads- och umgängesutredning.

–Jag blev förvånad eftersom föräldern inte berättat för oss om sitt missnöje. Det är klart att det fanns risk för att vi skulle få kritik från JO, det var en svår utredning. Trots det kände jag ingen oro, säger Anna Ekman.

Anna Ekman och Christina Axelsson har arbetat som familje­rättsekreterare sedan 90-talet och hade aldrig förut granskats av JO. Däremot har de tidigare blivit anmälda till länsstyrelsen för tjänstefel, men aldrig fått kritik.

–Min första barnavårdsutredning som nyutexaminerad blev anmäld. Det var jättehemskt, jag tänkte ”hur ska jag ta mig ur det här med värdigheten i behåll?”, säger Christina Axelsson.

Karin Warne

Anna Ekman kände att de i det aktuella fallet hade gjort allt de kunde för barnets bästa och hon trodde inte att JO skulle kritisera handläggningen. Hon fick rätt.

–Det var skönt att det inte fanns allvarlig kritik. Det kändes som ett kvitto. Om vi i framtiden gör som vi gjorde i den här utredningen så är vi förmodligen på rätt spår. Det är inte alltid glasklart hur man ska hantera saker och JO-beslut kan klargöra vad som gäller, säger Anna Ekman.

Att JO-anmälningar gäller barna­vårdsärenden är vanligt och antalet klagomål som rör socialtjänstens hantering av barn har ökat med nära 80 procent de senaste tio åren. Nu görs över 500 anmälningar per år, varav cirka 7 procent leder till JO-kritik.

För Christer Johansson var känslorna dubbla när han fick besked om att han och två kolleger blivit JO-anmälda av en mamma som var missnöjd med en utredning.

–Å ena sidan tänkte jag: Usch, har jag gjort bort mig? Å andra sidan såg jag granskningen som en hjälp att bli bättre, en chans att lära nytt.

Christer Johansson ombads att skicka in allt skriftligt aktmaterial till JO. Han och hans kolleger satte sig också ned tillsammans och försökte granska sig själva.

–Vi var ganska eniga om att vi hade gjort rätt och att anmälan delvis var ett uttryck för mammans förtvivlan.

Efter några veckor kom JO med sitt utlåtande. Christer Johansson kunde pusta ut – han slapp kritik och sparade en kopia av beskedet som ett bevis för sig själv på att han agerat korrekt.

Han anser att det i grunden är bra med JO-anmälningar, men att de också kan missbrukas.

–En handläggare har mycket makt och fattar enormt viktiga beslut. Därför måste man köpa att bli granskad. Risken att JO-anmälningar används som ett sätt att slå varandra i huvudet måste man ta, säger Christer
Johansson.

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Tipsa oss!

Vad vill du läsa om i Tidningen Vision? Kontakta oss på redaktionen.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb