×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Fler tjänstemän anmäls till JO

2011-02-09, Tidningenvision.se

Omhändertagna barn som far illa, växeltelefonister som snäser och flyktingar som kränks – klagomålen från medborgarna väller in till JO, Justitieombuds­mannen. På tio år har antalet anmälningar riktade <br />direkt mot enskilda kommunala tjänstemän mer än fördubblats.

Alla som anser att de blivit felaktigt eller orättvist behandlade av en myndighet eller någon tjänsteman kan klaga hos Justitieombudsmannen, JO.

Mängden anmälningar har växt enormt det senaste decenniet, från drygt 4 500 år 2001 till nära 7 500 klagomål förra året. Ungefär en fjärdedel är anmälningar mot kommuner. Det kan handla om allt från otrevligt bemötande i kommunväxeln till missnöje med handläggningen av barnavårds- och bygglovsärenden.

Det blir också allt vanligare att enskilda tjänstemän anmäls till JO. Tidigare nöjde sig folk i högre utsträckning med att bara anmäla kommunen eller förvaltningen. SKTF-tidningen har gjort en genomgång som visar att det årliga antalet anmälningar som riktas direkt mot kommuntjänstemän har ökat med 130 procent mellan 2001 och 2010, från cirka 250 till 570.

De yrkeskategorier som förekommer flitigast i anmälningarna är familjerättsekreterare, rektorer, alkoholhandläggare, biståndshandläggare, socialsekreterare och miljöinspektörer.

Kring 10 procent av klagomålen leder till JO-kritik. Det handlar om bristande hantering av tvångsomhändertagna unga, orimligt långa handläggningstider och slarv med sekretessbelagda uppgifter. Bara ett par gånger per år väljer JO att ta fram sitt kraftigaste vapen, nämligen att åtala tjänstemän för tjänstefel.

Anledningen till att allt fler JO-anmäler myndigheter och tjänstemän har inte analyserats, men Cecilia Nordenfelt, chefs-JO sedan årsskiftet, vågar sig på en kvalificerad gissning.

–Jag tror att människors respekt för myndigheter inte är lika stor som tidigare. De är mer öppna för att myndighetsbeslut kan vara fel. De har högre krav på att bli rätt behandlade och anmäler om de inte tycker att de har blivit det, säger hon.

En annan förklaring som Cecilia Nordenfelt nämner är att det har blivit lättare att anmäla sedan internet kom. På JO:s hemsida ligger ett anmälningsformulär som enkelt kan fyllas i och skickas iväg.

–Det var ett större motstånd tidigare när man var tvungen att köpa frimärke och gå till postlådan. Människor vet också numer att man inte behöver vara så högtidlig för att skriva till en myndighet. Tröskeln har sänkts.

Har svenska folket drabbats av anmälningshysteri?

–Det finns folk som anmäler struntsaker, till exempel att man vill ha godare pålägg inom kriminalvården. Sedan ställer människor väldigt höga krav på att få omedelbara svar från myndigheter – de anser att handläggningen har tagit för lång tid. Att det har gått lite för långsamt är ett problem som är på för låg nivå för att JO ska utreda.

Dessutom är det många anmälningar som, enligt Cecilia Nordenfelt, inte ”låter sig utredas”.

–Situationer där ord står mot ord, till exempel att man blivit ovänligt bemött i en telefonväxel. Det är omöjligt att utreda.

Hon vill inte att JO ska ses som en modern skampåle, där tjänstemännen får stå och skämmas.

–Oftast är de misstag som görs inte av personlig karaktär. Det betyder inte att man är en dålig handläggare bara för att JO kritiserar. JO-kritik ska användas för att förbättra myndighetens rutiner, så att man förebygger så att felen inte upprepas.

Karin Warne

karin.warne@vision.se

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb