En vinnande LinkedIn-profil
LinkedIn är världens största affärsnätverk med 300 miljoner medlemmar. Användandet i Sverige ökar, tillväxttakten är cirka 25 000 nya medlemmar i månaden och idag finns det nästan 3 miljoner registrerade medlemmar.
Du kan använda LinkedIn för att nätverka med gamla kollegor och även utöka nätverket och skapa nya kontakter i de branscher och organisationer du är intresserad av. Vissa jobb annonseras också ut enbart på LinkedIn.
Det är även ett sätt att visa din profil för omgivningen, man kan säga att det är som ett digitalt visitkort. Många arbetsgivare och de flesta rekryteringsföretag kollar upp sina jobbkandidaters LinkedIn-profiler inför en rekrytering. När du söker jobb och ska skriva en ansökan eller gå på intervju kan du omvänt läsa på om arbetsgivaren och även läsa på om den person som du ska träffa.
Läs även: Vilka ord ska du undvika för att få jobb?
Vad behöver du tänka på?
- Dina inställningar
Ställ in dina inställningar så dina uppdateringar inte syns, annars kommer varje ändrad detalj resultera i att dina kontakter får en notering att du ändrat din statusuppdatering. När du är klar med din profil kan du dock ändra inställningen så att andra ser vad du gör.
- Profiler på olika språk
Du kan skapa på profiler på olika språk men använda samma inloggning. Använd denna länk för detta: skapa profiler på olika språk
- Namn och titel eller "tagline"
Under ditt namn kan du kort beskriva din yrkestitel som kan vara allt från student, personalvetare, socionom till filosofie kandidat. Det har blivit allt vanligare att lägga in säljande ord innan titeln som t ex drivande och serviceinriktad. Din "tagline" blir då "Drivande och serviceinriktad student". Eller "Erfaren personalvetare med specialistkunskaper i arbetsrätt". På så sätt kan du förstärka ditt budskap. De värdeladdade ord som du använder ska dock vara genuint förankrade hos dig själv d v s äkta.
- Professionellt foto och länk till din profil
Se till att ha ett genomtänkt och professionellt foto på dig själv. Under ditt foto finns en länk. Kopiera länken och ha i din mailsignatur, i ditt cv eller på ditt visitkort. Om någon klickar på länken kommer de till din LinkedIn-profil. Du kan också anpassa den länken så den blir kortare.
- Sammanfattning
I sammanfattningen kan du beskriva dina kompetenser och nyckelområden som du främst söker jobb inom. Här sätter du tonen för hur andra skall se på din bakgrund och läsa ditt CV. Sammanfattningen är också bland det första som en läsare av din profil ser i mobilapplikationen. Du kan också lägga in ditt CV här som en bilaga, eller länka till en hemsida eller liknande.
- Kontaktuppgifter
Glöm inte bort att lägga in relevanta och aktuella kontaktuppgifter d v s telefonnummer och e-postadress. Det är ett förekommande klagomål från många inom rekryterings- och bemanningsbranschen att det är svårt att få tag på folk då kontaktuppgifterna inte stämmer. Tänk på att rekryteringsprocesserna ibland går fortare än man tror.
- Anställningar
LinkedIn används ju även av dina chefer, kollegor, studentkamrater, konkurrenter och kunder, så var försiktig med att lägga ut information som kan klassas som känslig. Självfallet kan du under dina anställningar lyfta fram de resultat och utmaningar som du är stolt över!
- Kontakter
Du bjuder sedan in kollegor, studenter och vänner till att vara "vänner" med dig. Genom denna "vänskap" ser ni varandras profiler, aktiviteter och övriga kontakter. Hur många kontakter du kan ha varierar från person till person. Det handlar om ålder, yrkesroller, tradition, syn på sociala medier och din syn på hur du vill använda LinkedIn.
- Utbildningar
Glöm inte att marknadsföra din utbildning och dina ämnesval med några korta ord. Du kan också beskriva eller länka till din examensuppsats på LinkedIn.
- Kompetenser
Fyll i dina kompetenser för en mer komplett yrkesprofil på LinkedIn. Kompetenserna kan senare intygas av dina kontakter och ge dig ytterligare nyckelord som gör din profil mer sökbar.
- Projekt
Här kan du lägga in fördjupade beskrivningar på de projekt som du arbetat med. För dig som arbetat mycket i projektform är detta ett bra skyltfönster.
- Grupper
Det finns det hur många grupper och nätverk som helst. Vissa av dem ger en mycket bra möjlighet till såväl kompetensutveckling som "nätverkande". Du kan också delta i de intressanta diskussioner som finns inom gruppen.
- Rekommendationer
Detta är ett sätt att synliggöra dina referenser från kollegor, chefer eller andra som du har eller har haft kontakt med i yrkeslivet. För att be om en rekommendation; gå in på "redigera profil" och därefter rubriken "rekommendationer" och klicka på "redigera". Då dyker en länk upp till höger "be om en rekommendation".
- Följa
Du kan följa arbetsgivare som är intressanta för dig. Flödet av nyheter och diverse uppdateringar kan leda dig till nya kontakter. Det kan också hjälpa dig att få en bild av arbetsgivarens företags- eller organisationskultur.
Låt Vision granska din LinkedIn-profil