×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Checklista för att undvika skadlig stress på jobbet

Att ge tips för att minska stress kan vara att ge sig ut på hal is. Att be någon att sluta stressa kan till och med bli ännu ett krav. Men det finns sätt att motverka stress innan den uppstår. Här är några saker du kan tänka på.

  • Ta pauser. Jobba inte på lunchrasten och se till att ta fikaraster med arbetskamraterna. Pauserna gör att du kan bli mer effektiv under din arbetstid.
  • Prata med kollegerna och chefen. När du har för mycket arbetsuppgifter kan du lätt känna dig isolerad och ensam med allt du har att göra. Att prata om problemen kan ge dig nya infallsvinklar och det är viktigt att chefen får reda på om din situation är på väg att bli ohållbar och vilken lösning du tror skulle vara bra.
  • Bryt ner projekt i mindre delar. En oöverstiglig arbetsuppgift kan verka mer kontrollerbar om den bryts ner i mindre delprojekt. Har du fler projekt på gång samtidigt, gör en tidsaxel och lägg in vad som behöver bli gjort under olika tider. Glöm inte att ta med den löpande verksamheten. Går det inte ihop, prata med chefen, som då lättare kan få en överblick av problemet.
  • Samarbeta och våga be om hjälp. I de fall det går – gör saker tillsammans. Var då tydlig med vem som är ansvarig för vilken arbetsuppgift, och håll varandra uppdaterade om hur det går.
  • Prata om rätten att säga nej. Att säga nej när man inte har tid för en uppgift kan upplevas som svårare än att ta på sig uppgiften, speciellt om det innebär att en arbetskamrat får göra jobbet i stället. Diskutera på en arbetsplatsträff hur tillåtet det är att säga nej. Det är inte den enskildes fel när tiden inte räcker till, och chefens uppgift är att fördela arbetsuppgifterna så att ingen får för mycket.
  • Be om feedback. Att få feedback när något är klart ger en känsla av att arbetet är slutfört. Sätt av tid för reflektion och utvärdering.
  • Se till att du får tillräcklig vila och återhämtning Att arbeta intensivt och mycket under en period är inte skadligt men perioder med hög stress måste följas av återhämtning. Behovet av återhämtning bestäms till stor del av den belastning som man är utsatt för, både arbetsrelaterad stress och stress i privatlivet. Även andra faktorer, till exempel ålder, hälsotillstånd och livsstil, kan påverka återhämtningsbehovet.

Nyheter

Så lyckas du koppla bort jobbet i jul

Många har svårt att ta ledigt från jobbet under julen. Här kommer några tips från Angela Ahola, doktor i psykologi, om hur du kan koppla bort arbetet under julledigheten.  2019-12-16

Så får du en lugn jul

Efter en intensiv höst har det äntligen blivit dags för några dagars julledighet. Det innebär tid för den så viktiga återhämtningen. Men julen kan också vara en riktig stressfälla – här är de bästa knepen som kan få dig att varva ner.  2019-12-09

Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision

Vägen till friskare arbetsplatser går genom samverkan

Hög sjukfrånvaro är negativ för alla. Det innebär sämre livskvalitet för medarbetare och förlorade kompetenser och ökade kostnader för arbetsgivare. Nu finns en ny vägledning som ska underlätta arbetet i centrala samverkansgrupper och skyddskommittéer. Vägledningen innehåller bland annat framgångsfaktorer och förslag på en arbetsprocess för att hitta en väg till friskare arbetsplatser.  2019-10-04

Så blir du mer produktiv

Att bli mer produktiv handlar inte om att jobba hårdare utan att jobba smartare.  2019-02-14

Till arkivet

Kan er arbetsmiljö förbättras?

Mer arbetsglädje

Mer arbetsglädje

Hållbart arbetsliv, Fika

Det ska vara kul att gå till jobbet! Bjud in till en fika och prata om hur ni kan påverka så att ni får ännu mer arbetsglädje på jobbet.

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb