Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

visiondirekt@vision.se

Bli medlem i Vision

  • Student / 100 kr för hela studietiden
  • Under 30 år / 100 kr första året
  • Prova 3 månader gratis

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till en liv- och olycksfallsförsäkring, samt till en sjukförsäkring om du är under 55 år. Mer information skickas hem till dig när du blivit medlem. Om du inte vill ha försäkringarna måste du kontakta försäkringsbolaget och tacka nej till dem.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Eller sms:a "Vision" till 72672 så ringer vi upp dig!

Formprinciper, material och format

Här hittar du information om vad du ska tänka på när du layoutar Vision-material.

Format

När vi producerar trycksaker arbetar vi mest med standardformat, det vill säga A3, A4, A5 och A6. Det är både ekonomiskt och enhetligt. Mallar för broschyrer finns i A4 och A5 och för affischer i A3. 

Material

Vision är en Fair Union och trycker alltid på miljögodkända papper. Förutom att papperet ska vara miljögodkänt, ska det vara obestruket och helvitt.

Placering av logotyp

         

Logotypen placeras högerställd i nederkant, som avsändare till det huvudsakliga budskapet. Frizonen runt logotypen ska vara ett "n" till höger och höjden av ett "n" i nederkant av ordbilden. Mer information om Visions logotyp hittar du här.

Typografi

Se typografi för information om vilka typsnitt Vision använder samt format för typografin.

Formprinciper

Det generella uttrycket i formen bygger på kontraster mellan storlekar på grafiska element (stort mot smått), färger (kallt mot varmt) etcetera. Exempelvis stor lila rubrik mot en liten svart brödtext. Denna dynamik kommer alltid att uppfattas som levande för ögat.

Använd till exempel A5 för att enkelt kunna göra en snygg layout. Det mindre formatet begränsar antalet grafiska element (rubrik, bild, textspalter, underrubriker) och ger ett renare och mer samlat intryck.

Använd de spalter som finns förskrivna och de typografiska exempel som finns tillgängliga när du gör en layout för en affisch eller broschyr.

  • 1-spalt, för ingress eller löpande text med färre tecken.
  • 2-spalt, för längre löpande texter. Finns med ingress med understruken löpande text - inte fet eller större grad, använd i stället 1-spalt.
  • 3-spalt, användbart för löpande text (2/3) med parallell faktatext och små bilder vid sidan av (1/3).

Använd typsnittet Starling i all kommunikation där det är möjligt: Heavy för rubriker i färg och Book i löpande texter. Bold kan användas vid speciella fall med svart rubrik, eller vid kortare rader mot bild. Akkurat är endast till för faktarutor och diagram och för att bryta av med som bildtext. Använd inte Akkurat som rubriktypsnitt då detta inte är bärande för identiten. Times New Roman kan ersätta Starling om du inte har detta typsnitt.

Vid design av webb används Helvetica för löpande text och rubrik, och Starling som bildrubrik. Löpande texter och ingresser oavsett spaltbredd skall ligga på 40-60 tecken per rad. Löpande texter ska alltid ha förhållandet x pt/x pt + 3 pt. Exempel 9 pt/12 pt. Rubriker ska alltid ha förhållandet x pt/x pt + 2 pt. Exempel 48 pt/50 pt.

Behandla gärna rubriker som både information och bild. Med bild menar vi att genom att kraftigt öka graden på rubriken (20-25 tecken/nedslag per rad) skapas en tydligare karaktär av typsnittet. Se Rubrik. Detta tillsammans med en färg på typsnittet utifrån paletten, se Färger, eller på en bildyta, förstärker uttryck och identiteten.

Vid framsidor på affischer och broschyrer, spara ut en vit passepartout på 4 mm runt bildytan. Detta ger en tydlig ram samtidigt som det bildas grafiska block som förstärker Visions identitet ytterligare tillsammans med rubrik och bild/färger. Se hierarkin på Vision färger när du väljer en färg till rubrik eller block.

De färger som lämpar sig med färgad typografi är Vision-blå, Vision-lila, Vision-grön och Vision-fairgrön. Om du väljer att använda vit text på block använd Vision-lila, Vision-grön, Vision-blå och Vision-fairgrön. Var uppmärksam på att alltid ha en koppling till hållbarhet och miljö när du väljer fairgrön.

Nyheter

Gratis kommunalt nätverk granskas

Hämmas konkurrensen på mobilmarknaden i Helsingborg av att kommunen erbjuder gratis wifi i stadskärnan? Det ska Konkurrensverket nu granska. igår kl 09:51

Kommun lockar med fast ingångslön

Bergs kommun flirtar med akademiker. Alla nyanställda får minst 26 000 kronor i ingångslön. Vision gör tummen ner. igår kl 16:15


Gunilla Moullin, 67 år i vår, trivs med jobbet som medicinsk sekreterare och tänker fortsätta arbeta heltid. Här tillsammans med Ulrika Mundt-Petersen, medicinsk bioanalytiker. Foto: Jenny Leyman

Fler medicinska sekreterare jobbar längre

Det har blivit vanligare att medicinska sekreterare fortsätter arbeta efter 65. Det visar en kartläggning som Tidningen Vision gjort. i förrgår kl 10:56

Vision får skadestånd för chefstillsättning

När en ny kyrkoherde skulle anställas i Leksand ansåg facken att förhandlingarna inte gått rätt till och att de inte fick ge sin syn på kandidaten. Nu dömer Arbetsdomstolen pastoratet att betala skadestånd till facken. i förrgår kl 14:22

Till nyhetsarkivet

2 nya medlemmar under november

Allt det här får du

  • Löne- och karriärcoachning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

visiondirekt@vision.se