Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

visiondirekt@vision.se

Bli medlem i Vision

  • Student / 100 kr för hela studietiden
  • Under 30 år / 100 kr första året
  • Prova 3 månader gratis

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till en liv- och olycksfallsförsäkring, samt till en sjukförsäkring om du är under 55 år. Mer information skickas hem till dig när du blivit medlem. Om du inte vill ha försäkringarna måste du kontakta försäkringsbolaget och tacka nej till dem.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan!

Eller sms:a "Vision" till 72672 så ringer vi upp dig!

Formprinciper, material och format

Här hittar du information om vad du ska tänka på när du layoutar Vision-material.

Format

När vi producerar trycksaker arbetar vi mest med standardformat, det vill säga A3, A4, A5 och A6. Det är både ekonomiskt och enhetligt. Mallar för broschyrer finns i A4 och A5 och för affischer i A3. 

Material

Vision är en Fair Union och trycker alltid på miljögodkända papper. Förutom att papperet ska vara miljögodkänt, ska det vara obestruket och helvitt.

Placering av logotyp

         

Logotypen placeras högerställd i nederkant, som avsändare till det huvudsakliga budskapet. Frizonen runt logotypen ska vara ett "n" till höger och höjden av ett "n" i nederkant av ordbilden. Mer information om Visions logotyp hittar du här.

Typografi

Se typografi för information om vilka typsnitt Vision använder samt format för typografin.

Formprinciper

Det generella uttrycket i formen bygger på kontraster mellan storlekar på grafiska element (stort mot smått), färger (kallt mot varmt) etcetera. Exempelvis stor lila rubrik mot en liten svart brödtext. Denna dynamik kommer alltid att uppfattas som levande för ögat.

Använd till exempel A5 för att enkelt kunna göra en snygg layout. Det mindre formatet begränsar antalet grafiska element (rubrik, bild, textspalter, underrubriker) och ger ett renare och mer samlat intryck.

Använd de spalter som finns förskrivna och de typografiska exempel som finns tillgängliga när du gör en layout för en affisch eller broschyr.

  • 1-spalt, för ingress eller löpande text med färre tecken.
  • 2-spalt, för längre löpande texter. Finns med ingress med understruken löpande text - inte fet eller större grad, använd i stället 1-spalt.
  • 3-spalt, användbart för löpande text (2/3) med parallell faktatext och små bilder vid sidan av (1/3).

Använd typsnittet Starling i all kommunikation där det är möjligt: Heavy för rubriker i färg och Book i löpande texter. Bold kan användas vid speciella fall med svart rubrik, eller vid kortare rader mot bild. Akkurat är endast till för faktarutor och diagram och för att bryta av med som bildtext. Använd inte Akkurat som rubriktypsnitt då detta inte är bärande för identiten. Times New Roman kan ersätta Starling om du inte har detta typsnitt.

Vid design av webb används Helvetica för löpande text och rubrik, och Starling som bildrubrik. Löpande texter och ingresser oavsett spaltbredd skall ligga på 40-60 tecken per rad. Löpande texter ska alltid ha förhållandet x pt/x pt + 3 pt. Exempel 9 pt/12 pt. Rubriker ska alltid ha förhållandet x pt/x pt + 2 pt. Exempel 48 pt/50 pt.

Behandla gärna rubriker som både information och bild. Med bild menar vi att genom att kraftigt öka graden på rubriken (20-25 tecken/nedslag per rad) skapas en tydligare karaktär av typsnittet. Se Rubrik. Detta tillsammans med en färg på typsnittet utifrån paletten, se Färger, eller på en bildyta, förstärker uttryck och identiteten.

Vid framsidor på affischer och broschyrer, spara ut en vit passepartout på 4 mm runt bildytan. Detta ger en tydlig ram samtidigt som det bildas grafiska block som förstärker Visions identitet ytterligare tillsammans med rubrik och bild/färger. Se hierarkin på Vision färger när du väljer en färg till rubrik eller block.

De färger som lämpar sig med färgad typografi är Vision-blå, Vision-lila, Vision-grön och Vision-fairgrön. Om du väljer att använda vit text på block använd Vision-lila, Vision-grön, Vision-blå och Vision-fairgrön. Var uppmärksam på att alltid ha en koppling till hållbarhet och miljö när du väljer fairgrön.

Nyheter

Pajala lånar till decemberlönerna

Gruvbolaget Northlands konkurs för ett par veckor sedan slår inte hårt bara mot finansiärer och anställda. Nu tvingas Pajala kommun låna pengar för att kunna betala decemberlönerna. för 3 dagar sedan

Fällda chefer i Krokom utköpta

De båda cheferna i Krokoms kommun som fälldes för vållande till annans död efter att en socialsekreterare tog sitt liv har köpts ut från sina anställningar. Inom kort börjar rättegången i hovrätten mot de båda cheferna. för 4 dagar sedan

Allt större brist på tandsköterskor

Tillgången på tandsköterskor blir allt sämre. Enligt SCB:s arbetskraftsbarometer är det nu brist både på nyutexaminerade och erfarna tandsköterskor. för 4 dagar sedan

Nytt löneavtal för 5 500 Visionmedlemmar

Vision har tecknat ett nytt löneavtal för 5 500 medlemmar som arbetar i privata vårdföretag. Avtalet ska stärka medlemmar som jobbar på arbetsplatser som saknar fackombud. för 5 dagar sedan

Till nyhetsarkivet

901 nya medlemmar under december

Allt det här får du

  • Löne- och karriärcoachning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

visiondirekt@vision.se